|
Institut
za javno zdravlje Vojvodine priključuje se
svetskim ekspertima iz
tridesetak
zemalja
širom
sveta, koji
će,
od
1.
do
7.
februara
2010.
godine,
udružiti
snage i znanja da bi ukazali na preku potrebu
smanjenja sadržaja
soli u hrani i u gotovim obrocima u globalnoj
akciji «So
i zdravlje».
Nedelja u kojoj se podiže svest i
znanje o štetnosti prekomernog unosa soli (World
Salt Awareness Week), u koordinaciji WASH
organizacije (Svetska akcija o soli i zdravlju),
obeležiće se u brojnim zemljama sa svih
kontinenata, predvođena akcijama koje se
sprovode u Velikoj Britaniji, Australiji,
Kanadi, Sjedinjenim Američkim Državama i brojnim
drugim državama u organizaciji međunarodnih i
nacionalnih organizacija pridruženih WASH
organizaciji. Ove godine će
se
akcija obeležiti pod motom
„So
i zdravlje”,
ukazujući na štetan uticaj prekomernog unosa
soli.
Imajući u vidu veliku učestalost
visokog krvnog pritiska u Republici Srbiji, AP
Vojvodini i Gradu Novom Sadu, opravdano se
pretpostavljalo da stanovništvo svakodnevno
unosi kuhinjsku so u količini većoj od
nutritivnog cilja koji je za stanovništvo
postavila Svetska zdravstvena organizacija.
Prema važećoj zakonskoj osnovi u Republici
Srbiji proizvođači namirnica i gotove hrane nisu
u obavezi da na deklaraciji označe količinu
natrijum hlorida
(kuhinjske soli).
Sistematska istraživanja o unosu
natrijum-hlorida stanovnika Republike Srbije
nisu vršena.
Institut za javno zdravlje
Vojvodine, u saradnji sa Uravom za zdravstvo
Uprave Grada Novog Sada, 2005. godine započeo je
aktivnosti na utvrđivanju sadržaja
natijum-hlorida u obrocima društvene ishrane
dece, mladih i odraslih osoba kao i kontrolu
sadržaja natrijum-hlrida u namirnicama
namenjenim javnoj potrošnji u maloprodajnim
objektima u Gradu Novom Sadu.
U toku petogodišnjeg perioda
obavljena je kontrola sadržaja
kuhinjske soli
u blizu 2000
uzoraka namrnica namenjenih javnoj potrošnji.
Prosečan sadržaj soli u 100 grama
nekih namirnica namenjenih javnoj potrošnji u
Novom Sadu:
|
* Hleb, kifla, đevrek |
1,28g (0,88g-1,94g) |
|
*Suhomesnati
proizvodi (parizer, viršle, paštete,
kobasice) |
2,41g (1,60-3,16g) |
|
Riba u konzervi |
1,51g (0,43-2,57g) |
|
*Konzervisano povrće |
1,53g (0,87g-2,46g) |
|
*Sendviči |
2,10g (1,23g-2,78g) |
|
*Termički obrađeno
meso u prodavnicama „brze hrane“ |
2,02g (0,32-3,64g)
|
|
*Pekarski proizvodi
(burek-pita, kroasan i druge slane
pite) |
1,62g (0,18g-2,90g) |
|
*Pica-parče |
1,84g (0,68-3,06g)
|
|
* Porcije gotovih
jela iz restorana |
1,44g (0,58-3,86g) |
|
*„Grickalice“/slani
kikiriki, kokice, čips i dr |
2,30g (0,63-3,80g) |
Epidemiološko
istraživanje, sprovedeno 2003. godine utvrdilo
je da gotovo polovina osoba starijih od 45
godina u AP Vojvodini ima visok krvni pritisak,
veći od 140/90mmHg.
rezultati
navedene studije su pokazali da u Gradu Novom
Sadu čak 70% osoba starijih od 45 godina ima
visok krvni pritisak .
Istraživanja
su utvrdila da u populacionim grupama koje unose
kuhinjsku so u dnevnoj količini koja je veća od
6 grama, postoji značajna povezanost između
unosa soli i visine krvnog pritiska. Unos soli
je takođe statistički značajno povezan sa stopom
smrtnosti od cerbrovaskularnih,
kardiovaskularnih i svih uzroka smrti.
Svako dnevno povećanje unosa soli za 3 grama
praćeno je povećanjem moždanog udara za 6%.
Veliki unos soli prepoznat je kao faktor rizika
za nastanak hronične bubrežne slabosti,
osteoporoze i maligne neoplazme želuca. Veliki
unos soli povećava osećaj žeđi. Istraživanja
sprovedena u Velikoj Britaniji utvrdila su da
deca i mladi koji imaju veliki unos soli imaju i
veliki unos slatkih bezalkoholnih pića što se
smatra faktorom rizika za razvoj gojaznosti.
Najveći
uticaj na ukupan unos kuhinjske soli
u razvijenim zemljama
imaju industrijski
proizvedene namirnice i gotovi obroci namenjeni
javnoj potrošnji, dok u nerazvijenim
zemljama i zemljama u tranziciji upotreba soli
za stolom još uvek značajno doprinosi ukupnom
dnevnom unosu soli.
Natrijum-hlorid
u industrijski proizvedenim namirnicama i
gotovim obrocima u proseku učestvuje sa 65-80% a
količina natrijum-hlorida dodata za vreme
pripreme hrane i dodata hrani za stolom sa
15-20% u ukupnom dnevnom unosu soli. Prirodan
sadržaj natrijum-hlorida u namirnicama u ukupnom
dnevnom unosu učestvuje sa oko 10-15% odnosno
iznosi oko 1 gram i predstavlja količnu koja je
dovoljna da obezbedi fiziološke potrebe.
Razvijene zemlje su prepoznale
štetan uticaj prevelikog unosa i povoljan uticaj
smanjenja unosa soli po zdravlje stanovništva i
pri tome su prepoznale da najveći doprinos u
smanjenju unosa soli imaju opšte interventne
mere. Veliki značaj imaju ustanove u kojima
postoji organizovana ishrana dece i mladih, kao
i prehrambena industrija.
Obavezno navođenje sadržaja soli,
kao i kategorizacija namirnica prema količini
soli koju sadrže, je kao interventna mera dala
izuzetan doprinos u smanjenju unosa soli
stanovništva Velike Britanije.
Agencija za standard hrane Velike
Britanije deli namirnice prema sadržaju soli u
tri grupe u odnosu na sadžaj natrijum-hlorida u
100 grama:
a. nizak sadržaj: do 0,3 g
natrijum-hlorida (0,1g natrijuma);
b. srednji sadržaj: od
0,3-1,5g natrijum-hlorida (0,1-0,6 g natrijuma);
v. visok sadržaj: više od
1,5g natrijum-hlorida (više od 0,6g natrijuma).
Namirnice iz prve grupe imaju
deklaraciju zelene boje, one iz druge grupe
imaju deklaraciju u žutoj, a one iz treće grupe
imaju deklaracijuu crvenoj boji što je značajna
pomoć potrošačima pri kupovini namirnica.
Uspešno sprovdene mere, čiji je cilj bio
smanjenje sadržaja kuhinjske soli u namirnicama
namenjenim javnoj potrošnji, doprinele su
smanjenju opterećenja stanovništva
kardiovaskularnim bolestima
(iskazano kroz smanjenje broja izgubljenih
godina kvalitenog života - DALY) i padom
troškova zdravstvene zaštite osoba sa hroničnim
kardiovaskularnim bolestima.
Svetska zdravstvena organizacija
preporučuje da dnevni unos kuhinjske soli zdrave
odrasle osobe treba da iznosi do 5g, odnosno
2,5g na svakih 1000 kilokalorija energetskog
unosa. Naučni savetodavni komitet za ishranu
Velike Britanije preporučuje da dnevni unos
natrijum-hlorida za decu uzrasta 1-3 godine
iznosi 2g, za decu uzrasta 4-6 godina iznosi 3g,
a za decu uzrasta 7 i više godina treba da
iznosi do 5g.
Zdravstvene vlasti SAD
preporučuju
da bi osobe koje imaju visok
krvni pritisak i/ili imaju druge činioce rizika
za nastanak kardiovaskularnih bolesti trebale da
unose ne više od 3,85g natrijum-hlorida.
|